Εφαρμόζοντας αρχές και μεθοδολογίες Product Management στην People Operations ομάδα

Career
Jun 10, 2024

The desire to change

Στη διαδρομή της προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, έρχεται συχνά αυτή η στιγμή που συνειδητοποιούμε την ανάγκη για αλλαγή, την επιθυμία να καταρρίψουμε παλιές συνήθειες και να αγκαλιάσουμε νέες προοπτικές όπως οι μεθοδολογίες product management. Για μένα, αυτή η στιγμή ήρθε όταν συνειδητοποίησα πως έχω την τάση να υπεραναλύω και κυρίως αναγνώρισα πως η τάση αυτή αποτελεί εμπόδιο στην προσωπική και επαγγελματική μου εξέλιξη. 

Καθόλη τη διάρκεια της καριέρας μου, είχα την τάση να αντιπαθώ κάθε μορφή ‘τσαπατσουλιάς’. Πίστευα πως πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε λύσης ήταν απαραίτητο να είμαι 100% σίγουρη για όλες τις μεταβλητές. Η προσέγγιση αυτή άφηνε ελάχιστα περιθώρια για πειραματισμούς ή για γρήγορες δοκιμές υποθέσεων. Αντιθέτως, βρισκόμουν συχνά στο σημείο να επενδύω άπειρο χρόνο και ενέργεια στην τελειοποίηση λύσεων πριν την παρουσίαση τους. Σαν αποτέλεσμα, επένδυα υπερβολικό χρόνο και προσπάθεια να δώσω λύσεις και “προϊόντα”  που μπορεί να μην χρειάζονταν καν. 

Ποιος το φανταζόταν πως η συνειδητοποίηση αυτή θα σηματοδοτούσε την αρχή ενός μεταμορφωτικού ταξιδιού, που θα με ωθούσε να υιοθετήσω τις αρχές του product management και την επιθυμία να επαναπροσδιορίσω τον τρόπο που σκέφτομαι και εργάζομαι. 

product management principles

 

A mindset shift

Ας ξεκινήσουμε από την αρχή. Στον πυρήνα του, το ταξίδι αυτό απαιτούσε δομική αλλαγή στον τρόπο που σκέφτομαι και συγκεκριμένα την θεώρηση της ομάδας People Operations ως το βασικό προϊόν και τους ανθρώπους της Skroutz σαν τους χρήστες του προϊόντος. Η αλλαγή αυτή μετέτρεψε ολοκληρωτικά τον τρόπο που προσεγγίζω τον ρόλο μου σαν μέλος της People Operations ομάδας, επηρρεάζοντας ταυτόχρονα και σημαντικά τη συμπεριφορά και τη διαδικασία σκέψης μου. Επιπρόσθετα, η αλλαγή αυτή επέβαλε την εμβάθυνση μου στην γλώσσα του product management, κάνοντας πιο οικείους για εμένα όρους όπως το MVP (Minimum Viable Product), iterations, ενώ υιοθέτησα και μια ‘πελατοκεντρική’ προσέγγιση σε ότι έκανα στη εργασιακή μου καθημερινότητα. 

Η αλλαγή αυτή δεν αφορά στην υιοθέτηση νέων πρακτικών. Αφορά στην ανάπτυξη μιας λογικής συνεχούς βελτίωσης και καινοτομίας. Κάτι που πολύ συνειδητά ξεκίνησα να κάνω, ήταν να εκμεταλλεύομαι στο έπακρο την αλληλεπίδραση μου με ανθρώπους του product όπως τους ονομάζουμε, προσπαθώντας να κατανοήσω τον τρόπο που δουλεύουν, πως θέτουν προτεραιότητες και ποιά γλώσσα χρησιμοποιούν. Στον ελεύθερο μου χρόνο, άκουγα podcasts, έβλεπα βιντεάκια στο Youtube και έμπαινα σε διάφορες ομάδες που εστίαζαν στο product management. Παρότι δεν καταλάβαινα τα πάντα από την αρχή, με συνάρπαζε να παρατηρώ όσα λέγανε και σιγά σιγά συνειδητοποίησα πόσο άνετα ένιωθα μέσα από το να αισθάνομαι άβολα. 

Η προσπάθεια αυτή με έκανε να συμπεράνω τα πράγματα που χρειάζεται να δουλέψω:

Mεθοδολογίες Product Management: User-Centric Approach

Όπως οι product managers εστιάζουν στο να κατανοήσουν τις ανάγκες των χρηστών τους, έτσι και εγώ ξεκίνησα με το να βλέπω τις ανάγκες και τους στόχους των ανθρώπων σαν user stories. Έρευνες, συνεντεύξεις και μηχανισμοί ανατροφοδότησης έχουν πλέον πρωταρχική αξία στον τρόπο που συγκεντρώνουμε πληροφορίες και σχεδιάζουμε τα HR προγράμματα και τις πρωτοβουλίες μας αντίστοιχα. 

Mεθοδολογίες Product Management:Iterative Development

Στο Product Management μιλούν για κύκλους επαναληπτικής εξέλιξης με στόχο να βελτιώνουν συνεχώς το οποιοδήποτε προϊόν. Ευτυχώς στη δική μου περίπτωση, ενστικτωδώς αισθάνομαι την ανάγκη να επανέλθω σε κάτι που έχω υλοποιήσει και να προσθέσω ‘νέα χαρακτηριστικά’. Ωστόσο, κάτι στο οποίο είμαι πολύ κακή είναι να ‘σκοτώνω’ προϊόντα ή/και κάποια ιδέα στην οποία είχα επενδύσει χρόνο και ενέργεια. Ουσιαστικά ήμουν πολύ καλή στο να ερωτεύομαι την λύση και όχι το πρόβλημα που πάω να λύσω και όλοι ξέρουμε τη συνέχεια σε αυτήν την ιστορία..

Αναγνωρίζοντας πως η συγκεκριμένη είναι μια από τις πιο βασικές ευκαιρίες για εξέλιξη, μεταπήδησα γρήγορα στην έννοια του MPV. Αυτό σήμαινε τη δημιουργία μικρότερων κύκλων ανατροφοδότησης και το πιο σημαντικό, την συνειδητότητα μου ως προς την γρήγορη εγκατάλειψη ιδεών που δεν έβγαζαν νόημα.

Παρότι η προσέγγιση αυτή είναι αρκετά απλή στον κόσμο του product development, γίνεται πολύ περίπλοκη και ασαφής όταν μπαίνει στο παιχνίδι η εξέλιξη των ανθρώπων. Γιατί; Διότι η εξέλιξη και η αλλαγή των ανθρώπων απαιτεί χρόνο, συχνά πολύ χρόνο και τα projects που στοχεύουν στην εν λόγω εξέλιξη απαιτούν υπομονή και επιμονή. 

Για να μπορέσει όλο αυτό να δουλέψει, υιοθετώντας την MVP λογική στο πλαίσιο της ανθρώπινης εξέλιξης σήμαινε πως έπρεπε να είμαι πρόθυμη να πειραματιστώ, να πάρω ρίσκα και γρήγορα να αλλάξω κατεύθυνση βασιζόμενη στην ανατροφοδότηση. Σήμαινε επίσης την αναγνώριση πως δε μπορούν όλες οι ιδέες να πετύχουν και πως πρέπει να είμαι έτοιμη να μάθω από τις αποτυχίες και να προσαρμοστώ αντίστοιχα. Η αλλαγή αυτή στον τρόπο σκέψης απαιτούσε την θέληση να φέρω μπροστά τη σημαντικότητα του αποτελέσματος σε σχέση με το εγώ μου – να με ενδιαφέρει πιο πολύ να λύνω αποτελεσματικά προβλήματα αντί του να συντηρώ τις ιδέες και λύσεις μου. 

Mεθοδολογίες Product Management: Data-Informed Decision Making

Στην Skroutz, δίνουμε μεγαλύτερη βαρύτητα στις πληροφορίες που παίρνουμε από τα δεδομένα μας και δεν βασίζουμε τις αποφάσεις μας σε αυτά, αναγνωρίζοντας πως τα δεδομένα συμπληρώνουν τις αποφάσεις που παίρνουμε αντί να τις επιβάλουν. Αυτό από μόνο του είναι αρκετά απελευθερωτικό για εμένα και είμαι σίγουρη πως πολλοί συνάδελφοι στο ανθρώπινο δυναμικό ταυτίζονται, αφού με την συγκεκριμένη προσέγγιση μας επιτρέπεται να αντιλαμβανόμαστε τους αριθμούς σαν πηγές ανατροφοδότησης, συμπληρώνοντας τα ποιοτικά δεδομένα που συλλέγουμε αντί να τα επισκιάζουν. 

Επιπρόσθετα, η αλλαγή αυτή στον τρόπο σκέψης, με ενθάρρυνε να προσεγγίζω πιο ολιστικά την ανάλυση των δεδομένων. Αντί να επιμένω σε συγκεκριμένους δείκτες μετρήσεων, ξεκίνησα να λαμβάνω υπόψη την μεγαλύτερη εικόνα και πιθανές επιπτώσεις των δεδομένων. Έμαθα έτσι να αντιλαμβάνομαι με μεγαλύτερη κριτική σκέψη την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των δεδομένων, καθώς και την συσχέτιση με την κάθε απόφαση που έπρεπε να πάρω.

Καθόλη τη διάρκεια της καριέρας μου, είχα την τάση να αντιπαθώ κάθε μορφή ‘τσαπατσουλιάς’. Πίστευα πως πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε λύσης ήταν απαραίτητο να είμαι 100% σίγουρη για όλες τις μεταβλητές.

Mεθοδολογίες Product Management:Product Roadmapping

Όπως οι Product Managers σχεδιάζουν διαδρομές για να περιγράψουν την μελλοντική κατεύθυνση ενός προϊόντος, έτσι και εγώ ξεκίνησα να πειραματίζομαι σχεδιάζοντας αντίστοιχες διαδρομές που αφορούν στην ανθρώπινη εξέλιξη ώστε να χαράξουμε αντίστοιχα την σειρά των ενεργειών μας. Οι εν λόγω κατευθύνσεις παρέχουν ευκρίνεια στους στόχους μας, στο χρονοδιάγραμμα μας καθώς και στην διανομή των πηγών που θα χρησιμοποιήσουμε, βεβαιώνοντας πως όλα τα μέλη της ομάδας είναι στη σωστή κατεύθυνση και δουλεύουν προς ένα κοινό όραμα. Οπτικοποιώντας σε έναν ‘χάρτη’ την HR στρατηγική μας, δημιουργούμε την αίσθηση της κατεύθυνσης και του σκοπού για τα μέλη των ομάδων μας. 

Focus on circle of influence

Όπως συμβαίνει σε όλες τις ιστορίες που αναφέρονται στην αλλαγή, υπήρξαν πολλές προκλήσεις που έπρεπε να ξεπεράσω ενώ υπήρχαν στιγμές που αισθανόμουν είτε χαμένη είτε πως είχα μηδενική πρόοδο. Ευτυχώς, σαν μέλος της Skroutz, έχω άπειρες πηγές διαθέσιμες που μπορούν να συμβάλλουν στο να είμαι κυρίαρχη στο ταξίδι που λέγεται επαγγελματική εξέλιξη. Λέγοντας πηγές, αναφέρομαι στην ‘υποδομή’ των Skroutz ways of working, τους συνεργατικούς ανθρώπους και τις πραγματικές πηγές όπως είναι τα κανάλια στο Slack messenger μέχρι και online αρχεία. 

Ο τρόπος που βίωσα τα παραπάνω, σαν όχι επίσημο μέλος μιας προϊοντικής ομάδας, η διαφάνεια στις πληροφορίες που παρέχονται καθημερινά με έκαναν να χαράξω τον δικό μου δρόμο προς την επιτυχία και να εστιάσω σε όλα αυτά που ελέγχω. 

Το ταξίδι της υιοθέτησης των product management αρχών για εμένα τώρα ξεκινάει και το συγκεκριμένο post λειτουργεί σαν υπενθύμιση να χαρώ τη διαδρομή και να μην περιμένω το τέλος για να μοιραστώ την εμπειρία μου και όσα έμαθα μέσα από αυτήν.  😉🚀

 

Έλενα Μάρκου

Η Έλενα έχει πτυχίο στην Ψυχολογία και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο Strategic Human Resources Management με πάθος για τo leadership development και την ανάπτυξη των ομάδων. Με επίκεντρο το να βρίσκει το σωστό ταλέντο για την εκάστοτε θέση και την ταχεία κλιμάκωση μικρών ομάδων, ξεκίνησε την καριέρα της στο People Operations στον χώρο των startups. Γίνοντας μέλος της Skroutz το 2021, επικεντρώνεται στη δημιουργία στρατηγικών ανάπτυξης του ανθ΄ρωπινου δυναμικού, πρωτοβουλιών διαχείρισης απόδοσης και ανάπτυξης προσπαθώντας να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τις αλληλεπιδράσεις τους και τις ευκαιρίες μάθησης.

 

Σχετικά Άρθρα
Skroutz-6 years in 500…ish words
Career
Apr 9, 2024

6 years in 500…ish words

Όλα ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2018, στα ευάερα και ευήλια open space γραφεία του Skroutz στην Νέα Ιωνία με τον λαχταριστό πρωινό μπουφέ, τότε ακόμη που η εταιρεία μετρούσε γύρω στα 140 άτομα.
Skroutz-Skroutz Secure Coding Sessions
Teams
Mar 11, 2024

Skroutz Secure Coding Sessions

Έχεις αναρωτηθεί ποτέ τι χρειάζεται για να γράψουμε κώδικα στο Skroutz, που όχι μόνο να είναι λειτουργικός αλλά να προσφέρει και τη μέγιστη ασφάλεια στον χρήστη;
Skroutz-Operational Excellence:  H Skroutz συνταγή
Marketplace
Feb 7, 2024

Operational Excellence: H Skroutz συνταγή

Οι Αξίες και οι Αρχές είναι το DNA της κάθε εταιρείας, τα βασικά εκείνα στοιχεία στα οποία θα βασιστούν - αργά ή γρήγορα - όλοι οι κανόνες, οι συμπεριφορές, οι αποφάσεις και οι ενέργειες της.
Όλα τα άρθρα